lördag 29 januari 2011

Vardagsord i cyberrymden

Sitter och pluggar en stund innan jag ska ut och valla skidorna.

Jag läser just nu Webbdesign och användbarhet på Blekinge tekniska högskola. Ett område som inte är alltför bekant för mig, jag har aldrig satt mig in i HTML eller annan kod.

Lilla språkläraren i mig slogs av hur språket har utvecklats inom programmering, vilka skojiga vardagsord som används. Väääldigt mycket bildspråk!
Ta t ex breadcrumbs, som är de spår webbskaparen lägger ut för att användaren ska förstå var i siten hon är. Underbart, I love that word! Kommer från metoden att lämna brödsmulor på stigen för att kunna hitta tillbaka så man inte går vilse. Så himla gulligt!

Jag lär mig i alla fall väldigt mycket, men det är mycket att sätta sig in i. Språket gör mig också lite förvirrad ibland. Tekniker har en förmåga att använda ord som inte kreti och pleti förstår, i det här fallet lilla jag. Får tänka jättehårt! Hoppas hjärnan blir mer vältränad så småningom...

I morgon ska jag åka Fjällbryntloppet. Korta. 16,5 km. I fjol åkte jag långa, jobbigt!
Mitt största problem är vilken valla jag ska smeta på. Glidet lär ju vara bra eftersom det är tok-isigt ute. Men fästet? Någon minusgrad och is och några stackars snöflingor. Blir till att valla och testa ikväll...
Kul blir det, men fort lär det inte gå. Bara jag inte blir sist. Eller, skit samma!!

Här en bild på mig från Mellandagsloppet i Gräftåvallen i december! Jisses vad sportig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar