fredag 12 augusti 2011

Nytt jobb, nytt liv...

Har gjort tre dagar på mitt nya jobb. Har börjat på en kommunal skola i en liten kommun här i Dalarna. Det är a-n-n-o-r-l-u-n-d-a!
Både positivt och mindre positivt, kan jag säga!

Tänk vad mycket som sitter i väggarna på en skola som man aldrig tänker på.

Jag tar in nu och reflekterar, omvärderar, värderar och försäker förstå. Inte lätt och väldigt intressant.
Vad som imponerar på mig är organisationen som ligger högre upp än fotfolket lärarna. Att det finns människor som har sett över en rutin och bestämt att nu gör vi så här, utan att det ska dras i långbänk i hundra vändor. Det finns folk som törs ta beslut. Det ligger en ny skollag nu som behöver tas ställning till. Det görs, kan jag säga. Dessutom var det biträdande skolchefen som stod för detta och som dessutom höll i informationen, jag är lite impad av denna lilla dam. Hon verkar närvarande och strukturerad! Good lady!

Mindre imponerad blev jag av lokalerna. Slitna och inte ändamålsenliga, elevovänliga. Måste finnas få ställen en elev kan känna sig trygg och säker. Inga hemklassrum, till exempel utan några bänkar i en korridor.  Det var tillbaka till 80-talet! Jag har jobbat i 15 år som lärare och min första arbetsplats hade kommit längre då med lokaler och elevvänlighet än detta. Känns lite skrämmande.
Eleverna har inte kommit än. Kan hända att jag ändrar uppfattning sen, vet inte.
Nog för idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar