måndag 12 september 2011

Fördomar

För några dagar sedan mötte jag en amerikansk kvinna som pratade svenska men som bröt väldiga. Jag frågade var hon var ifrån. Då svarade hon förnärmat:
- I'm SWEDISH! Everybody keep asking me that.
Undrar just varför.
- Are you married to a Swedish man, frågade den här svenska dumskallen.
- Are you kidding me. Who could marry a Swedish man???
I morse fick vi tillfälle till ett nytt litet chat.
Hon spydde galla över det svenska samhället, menade att det finns sååå mycket som är dåligt med Sverige. Speciellt den svenska skolan. Compared to schools in US... of course.
Hon skulle förändra den svenska skolan, det var hennes mission. De svenska lärarna var så dåliga och hon hade lösningen i något projekt som hon skulle driva i alla svenska skolor. The bullies shouldn't be allowed to be here.
Svenskar hade hon ingenting till övers för. Swedish people are like ice cubes. Det tyckte minsann alla hon kände som inte var från Sverige. Det brukade de prata om på små möten. Svenskar ser allt i svart eller vitt och är så idiotiska att vi prompt måste hålla oss till regler i alla lägen.
När jag frågade varför hon stannade i Sverige sa hon att det var billigare för henne att bo här än i USA och att hon gillade de gamla traditionerna som midsommar. Och så var hon ju SWEDISH!
Hon gillade inlagd sill, men den var mycket bättre i USA än i Sverige.
Hon tyckte att jag var en idiot som hade prioriterat att träffa släkt när jag var i Seattle i somras än att gå på muséer.

Ibland möter man spännande människor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar