onsdag 18 januari 2012

Mina bloggande elever

Mina härliga elever i franska klass 8 håller på att lära sig passé composé (för er som inte vet vad det är är det en dåtidsform). Jag kom på den lysande idén att de skulle göra en blogg och skriva om vad de gjort under dagarna under en vecka. Sagt och gjort. Jag skapade bloggen och de skrev. Funkade hur bra som helst och de tyckte det var riktigt roligt. Förutom att jag råkade bjuda in en av mina elever till denna bloggen i stället för till deras blogg. Haha! Det blev lite komiskt när det dök upp ett blogginlägg på franska på en av mina personliga bloggar.

I alla fall var det ett riktigt bra grepp, att blogga. Verkliga mottagare, verkliga händelser och ett naturligt sammanhang för dem. Kul när man kommer på roliga grepp.

Inte lika naturligt känns det i min sjua där vi gör en hemsida på svenskan. Meningen är att de ska skapa hemsidan och sedan skriva olika sorters texter där. Vi kanske kommer dit, men just nu är det bara kaos och de har svårt att hantera situationen. Jag blir trött i huvudet, men tänker att kaos är ändå bra, de tvingas vara kreativa och ta egna beslut och samarbeta och komma överens och tänka på helheten och de gör en gemensam produkt och så vidareeee.

Spännande, men jobbigt och trevande!

Här är länken till mina frassars blogg:
www.djurasskolan8franska.blogspot.com

2 kommentarer: