söndag 5 februari 2012

Söndag är ingen vilodag

När jag var liten gick vi alltid i kyrkan på söndagar. Allt var mycket styrt och många var rutinerna och ritualerna.
Klockan tio serverades frukosten, eller brunchen skulle vi väl säga idag. Ägg, smörgås och fil/gröt. Lycklig var jag om det serverades mannagrynsgröt! Min pappa sa alltid att till ägg måste man äta en smörgås, annars fick man hicka. Vet inte om det mest var för att lura i mig mer mat.
10.40 åkte vi bil till kyrkan. Jag minns hur det luktade. Och jag minns hur olika tanter luktade. Vi satt nästan jämt på vänster sida på femte eller sjätte raden. Jag var tvungen att vara tyst och hade alltid nåt papper med mig att rita på. Jag hittade en sån teckning i en av mammas handväskor när vi städade ur hennes lägenhet. Den föreställde en hund, eller om det var Janne Långben.
Det var långtråkigt på gudstjänsterna, men när jag hör vissa psalmer så kan jag orden. Något slags intryck gjorde det nog i alla fall.
Jag minns att jag tyckte att vissa vuxna var lite läskiga, de som verkade tro att de kände mig, fast jag inte kände dem. De gjorde mig illa till mods.
När jag var riktigt liten fick jag vara i ett rum uppe på läktaren som var inglasat. Där gavs predikan i högtalarna så att inga föräldrar skulle gå miste om guds ord.
Sen var det kyrkkaffe. Det minns jag också hur det luktade, som det luktar om alla kyrkkaffear.
Efteråt brukade jag gå upp i kyrksalen och balansera runt dopgraven och det hände att jag blötte ner mig. Det var strängt förbjudet.
Söndagsmiddagen var alltid något extra. Nåt kött, kanske kyckling. En kyckling räckte till hela familjen på sex personer. Några storätare har vi aldrig varit.
Så fick vi Fanta till maten, men aldrig Cola. Det var inte bra, sa mamma. Varför fick jag aldrig klart för mig. Kanske var Coca-cola något okristligt?
Så efterrätt. 500 gr glass som delades på sex personer.

Det räckte!

Om man tänker efter var nog söndagen en ganska behaglig dag för mina föräldrar. De satt aldrig och jobbade på dagen. Möjligtvis att de förberedde något på kvällen en stund.
Jag jobbar jämt på söndagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar