tisdag 27 mars 2012

Entreprenörskapets komplexitet

Ett projekt som jag driver på skolan om entreprenörskap nådde sin andra nivå idag. Jag och min lilla grupp hade bjudit in en föreläsare vid namn Stig Hjerkinn Haug. Han pratade om hur man gör med idéer och hur man inte bör göra med idéer. I två och en halv timme höll han på och det var aldrig tråkigt.

Han var fantastisk!

I mitt huvud snurrar som vanligt många idéer. Varför är det så att ju fler erfarenheter vi har desto mindre vågar vi. Ska inte erfarenheter göra att vi ser fler möjligheter.
Lite dåligt samvete fick jag också när jag tänker på hur vi gör med våra elevers idéer. Häromveckan satt jag i ett möte med en elev och föräldrar. Eleven hade idéer om vad han ville göra i framtiden och vad gör alla vi vuxna.
- Det är jättebra, Nisse, MEN du måste också...

Det där lilla elaka ordet MEN har som funktion att det som sägs innan kommatecknet inte gäller. Det vi egentligen sa var:
-Det är urdåligt, Nisse, och du ska inte tro att du får ha några egna idéer, minsann!
Jag blir så trött på vuxenvärlden ibland.
http://www.stigogstein.no/wp/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar