torsdag 26 april 2012

Teachmeet - mitt

I Falun i förrgår hade Högskolan Dalarna mfl anordnat ett Teach meet. Fantastiskt initiativ för ett fantastiskt koncept. Upplägget är att lärare får anmäla sig till microföreläsningar och berätta om något de gjort inom ett givet ämne. Tiden är begränsad till 7 minuter och man får inte dra över en sekund. Det är rappt, deltagarnära och avslappnat. Hur kul som helst!!

Jag hade ju naturligtvis anmält mig för att prata om att använda blogg som pedagogiskt instrument. Det var skitkul. Inte varje dag man pratar inför över hundra personer som man inte känner. Jag blev jättenervös, vilket förvånade mig, jag brukar inte bli så nervös. Jag slutade andas och blev helt andfådd. Så nu har man väl gjort bort sig för hela Dalarnas skolfolk, men det bjuder jag på:)
Det är nyttigt att kasta sig ut och inte veta hur man reagerar. Det gör andra saker mindre skrämmande. Man får lättare att tackla livssituationer som inte alltid är så lätta att hantera. Talar vi om det för ungdomar som tycker det är läskigt att redovisa i skolan? Vi borde införa speech-klasser som i USA! Tänk vad de är öppna och modiga där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar